پرداخت الکترونیک سپهر

نظام نامه تحقیقات

 

تاریخ تهیه : 8 مرداد 1401

. هدف

هدف از تدوین این دستورالعمل، به شرح ذیل می باشد:

  • اتخاذ رویه هماهنگ به منظور مدیریت بر اجرای روش اجرایی پژوهش‌ها؛
  • نهادینه شدن فرهنگ تحقیق در شرکت؛
  • ارتقاء سطح کیفیت در اجرای پروژه های پژوهشی؛
  • افزایش اثر بخشی و کارایی پژوهش در شرکت‌؛
  • تقویت تقاضامحوری و پاسخگویی پژوهش و فناوری به نیازهای صنعت پرداخت؛
  • هماهنگی و مدیریت در استفاده از نتایج پژوهشی؛
  • تقویت و توسعه ارتباط میان واحدهای سازمانی، مشتریان و خدمت گیرندگان؛
  • استفاده از پتانسیل های علمی موجود در سطح کشور در زمینه های مرتبط با صنعت پرداخت برای نیل به خودکفایی و ارتقای محصول نوآورانه؛
  • سیاستگذاری و فراهم آمدن زمینه رشد فعالیت های علمی و پژوهش‌های مرتبط با صنعت پرداخت در دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و سایر حوزه های فعال در این زمینه؛
  • ایفای نقش در توسعه علمی کشور در زمینه های مرتبط با پرداخت های بانکی؛
  • حمایت از مخترعان، مبتکران و نوآوران؛
  • اتخاذ رویه هماهنگ برای شرکت در کنفرانس ها و برگزاری رویدادها، نمایشگاه ها و سمینارهای مرتبط.

 

  1. دامنه کاربرد

محدوده اجرا: حوزه ستادی شرکت پرداخت الکترونیک سپهر

فعالیت‌های مشمول: کلیه پروژه ها و فعالیتهای پژوهشی که در زمینه صنعت پرداخت در حوزه فعالیت­های شرکت پرداخت الکترونیک سپهر انجام می شود.

 

  1. مسئولیت

3-1- مسئولیت اجرای کلیه مراحل این نظام نامه به عهده ” کمیته نوآوری” و به طبع آن “معاونت توسعه بازار” می باشد.

2-3- مسئولیت نظارت بر صحت انجام این مستند بر عهده “مدیریت سازمان و روش ها” می‌باشد.

 

  1. تعاریف

4-1- پژوهش: کار نظام­مند و خلاقی که به­منظور افزایش ذخیره دانش علمی و کاربرد عملی آن انجام می­گیرد.

4-2- پژوهش بنیادی: کار تجربی یا نظری که عمدتاً به­منظور کسب آگاهی­های جدید از منشأ پدیده یا واقعیت­های مشاهده­پذیر انجام می­شود بدون اینکه کاربرد ویژه یا دقیقی برای آن در نظر گرفته شده باشد.

4-3- پژوهش توسعه­­ای: کار نظام­مندی که با استفاده از دانش حاصل از تحقیقات با تجربه علمی در جهت تولید فرآورده­ها، ابداع یا استقرار فرآیندها، بهبود نظام­ها یا خدمات انجام می­شود.

4-4- پژوهش کاربردی: کاوشی که به­منظور کسب دانش علمی و فنی جدید با کاربرد عملی مشخص انجام می­شود.

4-5- محقق/پژوهشگر: به فردی گفته می­شود که حداقل دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد بوده و به­صورت حرفه­ای مشغول فعالیت پژوهشی باشد.

4-6- متقاضی پژوهش: متقاضی اجرای اولویتهای پژوهشی، می­تواند کلیه معاونت­های شرکت باشد.

4-7- مجری پژوهش‌: مجری پروژه های پژوهش‌های شرکت، دانشگاه ها ، مراکز علمی و پژوهشی و شرکت های دانش بنیان می باشند.

4-8- طرح پژوهشی: به مجموعه­ای هماهنگ از فعالیت­های علمی و فنی، با زمان­بندی و اهداف مشخص برای تحقیق و توسعه که توسط مجموعه­ای از پژوهشگران اجرا می­شود. پژوهشگران اعم از اساتید، دانشجویان، مخترعین، شرکت­های دانش بنیان و واحدهای فناور می باشند.

4-9- داور پروژه: کارشناس خبره صنعتی (بالای 5 سال) یا دانشگاهی (حداقل استادیار) که برای ارزشیابی پروژه­های دریافت شده تعیین می­گردد.

4-10- داور اولویت تحقیقاتی: کارشناس خبره صنعتی (بالای 5 سال) یا دانشگاهی (حداقل استادیار) که برای ارزشیابی پیشنهاد اولویت­های دریافت شده تعیین می­گردد.

4-11- ناظر اجرایی: معاونت توسعه بازار یا نماینده ایشان جهت پیگیری، هماهنگی بر اجرای پروژه های تحقیقاتی به عنوان ناظر اجرایی تعیین می­گردد.

4-12-ناظر فنی: یک نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه و یا صاحب نظران مرتبط با موضوع پروژه (نماینده واحد بهره بردار یا کاربر)، که جهت هدایت و کنترل کیفی پروژه های تحقیقاتی و انطباق آن با شرح خدمات مصوب تعیین می گردد.

4-13-زمینه های ارتباطات علمی: این زمینه ها عبارتند از عقد تفاهم نامه های همکاری با دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، مساعدت برای تاسیس مراکز پژوهشی مشترک با دانشگاه ها، فرصت مطالعاتی استادان دانشگاه ها در صنعت بانکداری و یا پرداخت، استفاده از پتانسیل انجمن های علمی و مراکز غیردولتی، حمایت از فعالیت­های علمی و تحقیقاتی، برگزاری نمایشگاه ها، سمینارها و رویدادهای علمی، تعیین اعتبار علمی کنفرانس های خارج از کشور و سایر مواردی که موجب تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه می­شود.

4-14-انتقال و بومی سازی فناوری: کارها و اقدامات لازمی که برای پذیرش فناوری وارداتی و انطباق آن با شرایط محلی (اجتماعی، فرهنگی، اقلیمی،….) صورت می گیرد.

4-15- نوآوری: عبارت است از ارایه نظریه یا رویکرد جدید، محصول یا فناوری جدید، به کارگیری عوامل جدید در تولید، بهبود ساختار سازمانی یا فرایندهای سازمانی، کشف یا توسعه بازارهای جدید.

4-16-پروژه های تحقیقاتی ملی: پروژه های پژوهشی که در رابطه با مسائل مشترک شرکت­های پرداخت الکترونیک (PSP)  منافع حاصل از انجام آن متوجه بیش از یک شرکت می باشد.

4-17- فناوری: مجموعه دانش­ها، روش­ها، فرآیندها و سامانه­ها، مهارت­های فنی و سازمانی، نرم­افزارها و سخت­افزارهایی که برای تبدیل منابع به محصول یا خدمات به­کار گرفته می­شود.

4-18-کمیته نوآوری: نهادی است که وظیفه راهبری امور مربوط به پژوهش را به ریاست مدیریت عامل شرکت به عهده دارد و اعضای آن از میان مدیران و کارشناسان متخصص صنعت و یا اعضای هیأت علمی دانشگاه­ها انتخاب می­شود.

4-19- مشاور: اشخاص حقیقی یا حقوقی ارائه دهنده خدمات مشاوره پژوهشی و یا فنی به حوزه مدیریت عامل یا معاونت­ها که طرف قرارداد با شرکت سپهر می باشند، به­طور اختصار مشاور نامیده می­شوند.

نظارت: نظارت بر پروژه­های تحقیقاتی عبارتست از رسیدگی مستمر به نحوه­ی اجرای پروژه­ها و هدایت و کنترل مداوم آن به­منظور نیل به اهداف مصوب پروژه.

4-21- تقاضامحور: موضوع پژوهشی که از طرف واحد بهره­بردار به­منظور انجام پژوهش در مورد موضوعی که مورد نیاز آن واحد پژوهشی است به کمیته نوآوری پیشنهاد می­شود.

4-22- فرم سفارش پروژه: یک فرم درخواست پیشنهاد پروژه (Request For Proposal) است که در آن شرح خدمات و جزییات مورد نیاز یک پروژه پژوهشی ارائه شده و به­منظور اطلاع پژوهشگران به­صورت فراخوان در سایت شرکت درج می­گردد.

 

  1. شرح عملیات

1-5- مقدمه

امروزه برقراری ارتباطات علمی و پژوهشی به عنوان مقوله ای کارامد در جهت توسعه علمی و صنعتی و موفقیت های آینده هر جامعه، بیش از پیش احساس می شود. ارتباط صنعت و دانشگاه با توجه به نقشی که این دو نهاد در جامعه دارند، نیازمند ساز و کارهای ویژه ای است که بدون پرداختن به آنها و نیز بدون ایجاد زمینه های مناسب ارتباط، نمی توان به کارآمدی آن خوش بین بود. این ارتباطات در طول زمان شکل می گیرد و برگرفته از نیازها و ضرورت ها بوده و بر اساس سمت و سو و اهداف کاربردی مرتبط بر آن، تعیین می­شود.

با عنایت به بند ۹ سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی مبنی بر ساماندهی و بسیج امکانات و ظرفیت های کشور در جهت افزایش سهم ایران در تولیدات علمی جهان، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش علم و فناوری و اقتصاد مقاومتی،  نظام نامه مدیریت و راهبری تحقیقات و فناوری این شرکت به شرح ذیل تدوین گردیده است.

نظام نامه مدیریت و راهبری تحقیقات و فناوری عبارتست از مجموعه ای منسجم و نظام مند که در تعریف مسائل، برنامه ریزی، انجام تحقیقات و پیاده سازی نتایج تحقیقات در شرکت فعال می باشد. اعضای اصلی این نظام عبارتند از:

1-ریاست کمیته نوآوری (مدیرعامل)

2- اعضای کمیته نوآوری

3- متقاضیان انجام تحقیقات

4- مجریان تحقیقات.

وظیفه برنامه ریزی کلان و نظارت بر اجرای برنامه ها بر اساس برنامه های بلند مدت، به عهده “معاونت توسعه بازار” می­باشد. این معاونت داده های مورد نیاز برای برنامه ریزی را از نیازهای تعریف شده توسط متقاضیان و نتایج تحقیقات گذشته دریافت می­نماید. متقاضیان تحقیقات علاوه بر شناسایی دقیق و طبقه بندی نیازهای خود، نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده را در عمل به کار گرفته و نیازهای جدید خود را تعریف می نمایند. مجری تحقیقات نیز بر اساس برنامه های دریافتی از “معاونت توسعه بازار” و نیز با توجه به نیازهای تعریف شده توسط متقاضیان، به انجام تحقیقات و ارائه دستاوردهای کاربردی می پردازد. در این نظام نامه ساختار، فرایندها و دستورالعمل های مرتبط با تحقیقات به همراه مستندات مربوطه تشریح شده است.

2-5-خطی مشی

هدایت پروژه های پژوهشی مرتبط با صنعت پرداخت در جهت توسعه و تحقق اهداف استراتژیک شرکت با استفاده از نتایج تحقیقات و نوآوری­های فناورانه در راستای بهینه سازی و بهبود در بخش های هزینه، زمان و کیفیت محصولات و خدمات و نیل به خود اتکایی با توسعه ایده­های خلاقانه، نوآوری با محصول و در بازار جدید.

 

3-5- ساختار اجرایی نظام تحقیقات

رسالت نظام نامه مدیریت و راهبری تحقیقات و فناوری، انجام فعالیت­های تحقیقاتی در راستای برنامه استراتژیک و سند چشم انداز شرکت و بر مبنای برنامه بلند مدت تحقیقات و طبق روال مشخصی صورت می­گیرد. بر اساس چشم انداز تعریف شده و تنها پژوهش از نوع کاربردی و توسعه ای در حوزه این نظام قرار می­گیرد. پژوهش کاربردی و توسعه ای از نظر اجرایی می تواند به گونه های مختلفی صورت پذیرد که عبارتند از :

– اجرای پروژه توسط پژوهشگر.

– خرید و انتقال دانش حاصل از پژوهش های انجام شده توسط سایر شرکتهای PSP با پژوهشگران.

– ثبت و مستند سازی دانش در قالب تالیف یا ترجمه کتاب و مقالات.

از آنجا که رویکرد نظام نامه مدیریت و راهبری تحقیقات و فناوری تحقیقات تمرکز بر مسائل واقعی شرکت و بکارگیری نتایج تحقیقات است. در نظام نامه به منظور یکپارچه ساختن و نظام مند کردن فعالیت­های تحقیقاتی، توجه ویژه­ای به تمام اجزای چرخه تحقیقات شده است. این چرخه از چهار گام اصلی به شرح ذیل تشکیل شده است:

  • دریافت و بررسی اولویت­های پژوهشی
  • دریافت و بررسی فرم­های تعریف پروژه
  • نظارت بر اجرای پروژه های پژوهشی
  • تجاری سازی و یا بکارگیری پروژه­های پژوهشی

 

1-3-5- ارکان تحقیقات شامل موارد زیر می­باشد:

  • کمیته نوآوری
  • معاونت توسعه بازار

 

1-1-3-5- کمیته نوآوری:

تعداد اعضای کمیته نوآوری بسته به نوع پروژه پژوهشی متغیر بوده اما اعضای ثابت آن‌ها شامل افراد ذیل می باشد. عضویت در کمیته با حکم مدیرعامل یا قائم مقام مدیرعامل شرکت رسمیت می­یابد.

  • مدیرعامل شرکت (رئیس کمیته)؛
  • معاون و یا نماینده معاونت توسعه بازار ( دبیر کمیته)؛
  • معاون و یا نماینده واحدهای عملیات، خدمات نوین و سیستم های پرداخت؛

 

تبصره 1 : در موارد استثنا فقط با تصویب کمیته نوآوری و بسته به نوع پژوهش و تخصص مورد نیار، تعداد اعضای کمیته نوآوری می­تواند افزایش یابد.

تبصره 2 : در موارد ذیل ریاست کمیته نوآوری می­تواند پیشنهاد لغو حکم اعضای کمیته نوآوری را به مرجع تصویب کننده تسلیم نماید:

  • عدم فعالیت مناسب با اهداف کمیته؛
  • غیبت غیر مجاز جلسه متوالی و یا 20% کل جلسات سالیانه؛
  • ترک خدمت عضو از موسسه مربوطه؛
  • تغییر شغل سازمانی عضو؛

 

2-1-3-5- کمیته نوآوری شرکت به طورکلی وظایف زیر را به عهده دارد:

  • برنامه ریزی، مکاتبات، پیگیری و انجام کلیه هماهنگی­های لازم به منظور تشکیل جلسات کمیته و همچنین تهیه و ارسال صورتجلسات به اعضاء و اقدامات لازم به جهت ابلاغ و پیگیری مصوبات کمیته.
  • دریافت نیازهای تحقیقاتی و تدوین برنامه­ها و اولویت­های سالیانه تحقیقاتی.
  • تدوین دستورالعمل­ها و مکانیزم­های انگیزشی جهت توسعه فرهنگ و فعالیت­های تحقیقاتی در شرکت.
  • بررسی اولیه کلیه اولویت­های تحقیقاتی پیشنهادی دریافت شده به لحاظ رعایت و انطباق با سیاست­های راهبردی ابلاغی تحقیقات در صنعت پرداخت توسط معاونت توسعه بازار.

ملاک­های اصلی پذیرش پروژه­های تحقیقاتی عبارتند از :

1-4- توجیه از نظر نسبت منفعت به هزینه و بررسی ظرفیت اثربخشی پژوهش؛

2-4- داشتن جنبه­های نوآوری؛

3-4- پیش­بینی استفاده از دانشگاه­ها، موسسات تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان؛

4-4- استفاده عملی از نتایج پروژه­های تحقیقاتی به عنوان یک اصل می­باشد، لذا در بودجه پیشنهادی، برای اجرایی نمودن نتایج تحقیقات، از جمله هزینه اجرای آزمایشی نتایج، پیش بینی لازم بعمل آید؛

  • بررسی و ارجاع اولویت­های پیشنهادی کمیته نوآوری؛
  • هماهنگی­های لازم به منظور تشکیل جلسات کمیته نوآوری و بررسی پروپوزال­های دریافت شده؛
  • بروزرسانی و ارتقای وبسایت شرکت جهت ایجاد ارتباط موثر و دو سویه با همکاران، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها؛
  • نظارت بر پروژه­های تحقیقاتی و اخذ گزارشات منظم از روند پیشرفت آن­ها و تایید صورت وضعیت­های مالی پس از اخذ نظرات کمیته نوآوری و داوران؛
  • پیگیری پرداخت پاداش و حق الزحمه داوران و حمایت و تشویق مالی ارائه کنندگان مقالات؛

2-3-5-دوره بازنگری

این نظام نامه در صورت نیاز به بازنگری، توسط کمیته نوآوری بازنگری شده و با تصویب مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک  سپهر در محدوده شرکت نافذ خواهد بود.

 

پیمایش به بالا